Olej rafinowany czy nierafinowany? Na czym polega różnica?

Olej, jako jeden z najbardziej podstawowych produktów stosowanych na co dzień w kuchni, może wydawać się na pozór prostym składnikiem wielu dań. Coraz częściej jednak spotykamy oleje rafinowane i nierafinowane różnego typu oraz na bazie różnych roślin. Jak zatem odnaleźć się w tym gąszczu? Zanim zaczniemy zgłębiać szczegółowo skład poszczególnych olejów warto poznać podstawy, na jakie czasem nie zwracamy uwagi.

Wyrafinowany czy też nie?

„Olej rafinowany” – brzmi wyrafinowanie? No właśnie – niekoniecznie. Olej rafinowany to ten najbardziej uniwersalny. Zwykle jest on bardzo oczyszczony, także ze składników, które służą naszemu zdrowiu. Ponadto rafinowane oleje mogą zawierać różnego rodzaju niepożądane chemikalia wykorzystywane w złożonym procesie ich rafinacji. Najpopularniejszym chyba dla czytelnika przykładem rafinowanego oleju jest nasz polski, nieśmiertelny olej rzepakowy, zwany także „olejem uniwersalnym”. To właśnie ten, który otrzymamy najczęściej prosząc w sklepie o olej bez podawania tego jaki. Występuje pod różnymi nazwami, w zależności od producenta, często nawiązującymi do różnych regionów Polski. Na oleju rzepakowym naturalnie można smażyć, dodawać go do sałatek, wypieków i wszelkich innych typów potraw. Poczciwy rzepakowy to nie jedyny olej rafinowany dostępny na rynku. Często spotkać można także egzotyczne postacie oleju rafinowanego, jak chociażby rafinowany olej kokosowy.

Wyrafinowany nierafinowany – olej nierafinowany co to znaczy

Właśnie oleje nierafinowane paradoksalnie uznać można za te bardziej wyrafinowane. Są to oleje tak zwane tłoczone na zimno. W dużym uproszczeniu można stwierdzić, że są to oleje zdrowsze od rafinowanych. Podczas procesu tłoczenia na zimno olej zachowuje szereg właściwości odżywczych i prozdrowotnych, nieco różnych oczywiście w zależności od surowca, z jakiego powstaje. Niemniej można wyróżnić kilka cech olejów nierafinowanych łączących praktycznie je wszystkie. Patrząc chociażby na oleje Olandia, te nierafinowane, wskazane są w profilaktyce między innymi chorób krążenia, nadciśnienia tętniczego czy otyłości. To, że olej pomaga walczyć z nadwagą może wydawać się nieco paradoksalne, jednak jak najbardziej właśnie nierafinowane oleje, w odpowiednich proporcjach, wskazane są w diecie osób odchudzających się. 

Oleje zimnotłoczone sklep

O ile olej rzepakowy dostępny jest praktycznie w każdym sklepie spożywczym, to zimnotłoczone, nierafinowane oleje znacznie łatwiej kupić w sklepach specjalistycznych, także sklepach online, na przykład https://sklep.zlotopolskie.pl/. Chociaż zdrowem nierafinowane oleje są swoistym „polskim złotem”, to warto zwrócić uwagę także na skarby z innych stron świata, jak wspomniany już olej kokosowy albo na przykład olej konopny. Pośród zimnotłoczonych olejów spotkać można te klasyczne, nierafinowane oleje tłoczone na zimno jak i tak zwane oleje „virgin”, które czasami wymagają nieco wyższej temperatury aby lepiej wydobyć z surowca sam tłuszcz. Jest tak na przykład w przypadku oleju kokosowego marki Olandia. Ten ostatni, także bardzo popularny w Polsce od wielu lat, ma szerokie zastosowanie w gastronomii, kosmetyce a nawet medycynie naturalnej. Ceniony jest za swoje właściwości przeciwbakteryjne, przeciwgrzybiczne i przeciwwirusowe a stosowany szczególnie w przypadku mian dermatologicznych. Olej kokosowy ma również łagodzić ukąszenia owadów oraz przyspieszać gojenie ran czy drobnych skaleczeń.

Jaki olej najlepszy?

Kiedy zastanawiamy się jaki olej wybrać: olej rafinowany czy nierafinowany nie ma zatem jednoznacznej odpowiedzi. Po olej nierafinowany z pewnością warto sięgnąć wówczas, kiedy chcemy zdrowo się odżywiać, albo ma on stanowić element diety związanej z profilaktyką lub towarzyszącej leczeniu pewnych chorób. Taki olej bogaty w witaminy oraz zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe najlepiej dodawać do sałatek i innych dań, które spożywamy bez obróbki termicznej. Zdrowe oleje nierafinowane mają także niebagatelny wpływ na opóźnianie procesów starzenia się skóry, dlatego warto zarówno spożywać je jak i stosować w kosmetykach, w których składzie często pojawiają się właśnie różnego rodzaju oleje i olejki. 

Tymczasem oleje rafinowane są olejami po jakie sięgamy kiedy potrzebujemy jednego rodzaju tłuszczu do wielu zastosowań. Na nich także chętniej smażymy i przygotowujemy inne niż smażone gorące potrawy. Każdy, kto prowadzi zdrowy styl życia, albo potrzebuje uzupełnić dietę sięgnie zatem naturalnie po oleje nierafinowane, natomiast rafinowane oleje prawdopodobnie jeszcze długo pozostaną w naszych kuchniach – chociażby obok tych pierwszych.

Oleje smakowe

Przyrządzając pyszne sałatki albo pizzę chętnie sięgamy po klasyczną, włoską oliwę z oliwek, która od dawna występuje w różnych wersjach smakowych. Tymczasem alternatywą dla włoskiej oliwy jest między innymi nasz rodzimy nierafinowany olej słonecznikowy, dodawany właśnie do sałatek. W sklepie Olandia znajdziecie także jego smakowe wersje, na przykład: olej słonecznikowy z pomidorami albo olej słonecznikowy z chilli, czosnkiem, pieprzem, czy tez z łagodną bazylią. Smacznego!

Dodaj komentarz